Begravning

Min driver och jag har vuxit ifrån varandra. Det fanns tecken redan i höstas på att vårt förhållande började knaka i fogarna ordentligt. Trots våra svårigheter har jag hela tiden trott att vi skulle kunna lappa ihop vår relation. Jag har gett henne ett nytt grepp när hon verkat sur, eller putsat klubbhuvudet med en mjuk trasa. Kanske har jag greppat henne lite varsammare och kramat henne lite mjukare i nersvingen. På så sätt har vi kunnat fortsätta tillsammans.

Men nu förstår jag att allt bara var konstgjord andning. Efter rundan med Stellan i onsdags är det definitivt över. Och det räcker inte med att bara låta henne lämna bagen och ställa henne i en av bagarna i garaget där jag har placerat alla andra klubbor som jag inte använder för tillfället. Det skulle göra för ont att se henne stå där och vänslas med mina gamla kärlekar. Hon måste ut ur mitt liv för gott.

Jag tog fram bågfilen och sågade av henne på mitten. Sedan la jag ner henne i originalkartongen. (Jag sparar alltid originalkartongerna.) I trädgården, intill komposten, fick hon sin sista viloplats. Stellan hjälpte mig att gräva hennes grav och skyffla igen gropen. Sedan stod han med nedböjt huvud medan jag sakta läste scorekortet med en röst som bara nätt och jämnt bar. När jag kom till 17:e hålet brast den och jag var tvungen att snyta mig. Tio slag. Sex över par på ett enda hål. Sånt gör ont.

Vi avslutade ceremonin med att jag högtidligt, med högra handen på hjärtat, svor att aldrig någonsin mer lämna en golfrunda med noll fairwayträffar.

"Nu", sa Stellan, "måste du titta framåt."
"Ja, men jag tänker inte ut på nätet och söka kärleken. Jag ska söka professionell rådgivning. Det är dags att boka tid för en custom fitting."

"Grabbar, vad gör ni ute i trädgården?"
Camilla ropade genom köksfönstret.
"Eh ... inget särskilt, älskling. Tittar till komposten bara."
"Kaffet är klart. Kommer ni?"
"Självklart, gumman. Vi kommer."

Kommentarer
Postat av: Putrik

Kanske liiiiite mer störd än jag, men skön läsning ändå! :)

2010-04-20 @ 15:06:58
Postat av: Golfidioten

Det kommer mer.

2010-04-21 @ 13:14:35
URL: http://golfidioten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0