Hos Doktor Phil

Doktor Phils mottagning ligger alldeles intill driving rangen ute på klubben. Stellan och jag infann oss fem minuter innan avtalad tid. Doktorn öppnade dörren och vi klev in. 

Doktorn bjöd på kaffe och gick igenom grunderna med hjälp av en dator. Klubbans hastighet i träffen, klubbans infallsvinkel, svingspår, bollens utgångsvinkel, klubbans egentliga loft, bladets position i träffen och bollens underskruv. Allt skulle mätas och redovisas i tabeller och kolumner. Dessutom skulle jag få se bollbanan efter varje slag på en stor skärm. Jag lyssnade uppmärksamt.

Samtidigt var det bara en enda fråga jag ville få besvarad: Finns hon här inne? 

"Jag ska bara fästa den här reflektorn på bollen", sa doktorn. "Sen kör vi."

Tre timmar och hundratals slag senare var vi klara. Jag hade fått reda på allt och lite till om min sving. Jag hade stiftat bekantskap med ett stort antal skönheter. En av dem motsvarade mina svingspecifikationer bättre än de andra enligt Doktorns noggranna undersökning. Jag gick därifrån med en gåtfull japansk supersnygging. Det var inte kärlek vid första ögonkastet, men väl en sorts värme som kanske kan växa till något vackert med tiden.

Det kändes konstigt att gå så vetenskapligt till väga i en fråga som nästan enbart bygger på känslor. Det liknade ett arrangerat äktenskap. Jag luftade mina tvivel för Stellan.

"Du hörde vad Doktorn sa", sa han. "Ni är perfekta för varandra. Man ska lyda Doktorn."

"Du har rätt. Jag oroar mig i onödan. Det kommer att slå blixtar om oss."







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0