Konsten att putta

Jag var ute på klubben för att träna puttning. Det är vad spelet handlar om. Att få bollen i hål. Men nu för tiden ska man inte bara sikta och putta. Man ska läsa sin puttlinje. Det är något helt annat. Innan man slår till bollen ska man för sin inre syn liksom se hur bollen följer greenens lutningar och rullar ner i hålet. Gör man det så är det större chans att bollen verkligen gör som man vill och ramlar ner i koppen. 

Det var det jag gjorde häromdagen på vår övningsgreen. Jag stod och visualiserade puttlinjen för fulla muggar när Stellan dök upp. Stellan är i sina bästa stunder en rent fantastisk puttare. Särskilt på övningsgreenen. När vi tävlar i puttning vinner han alltid. Tio gånger av tio. Han har aldrig haft några problem med att putta. Han har helt enkelt inte förstått att det är svårt. Han ställde sig och rullade i putt efter putt med en farlig fart.

"Ska du inte putta i bollen också?" frågade han.

"Jag måste läsa färdigt linjen först."

"Hur mycket har du kvar, då?"

"Ett par meter bara. Sen ska jag höra ljudet också."

"Så här menar du",  sa Stellan och rullade i ännu en tremetare.


Kommentarer
Postat av: Putrik

Alltså, jag tror att jag håller på Stellans idé. När jag börjar koncentrera mig för hårt kan jag vara säker på att det är lika bra att bryta för fika.

2010-05-11 @ 14:40:42
Postat av: Golfidioten

I vissa sällsynta stunder har han faktiskt något att komma med, den gamle slicearen.

2010-05-12 @ 10:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0