Flygande armbåge

Stellan har många problem med sin sving. Det är inget konstigt eller ovanligt med det, de flesta hängivna golfare är medvetna om sina olika tekniska skavanker och försöker jobba med dem.
 
Nu har han oroat sig lite extra för sin flygande armbåge. Det är säkert ett amerikanskt uttryck från början. Det är inte så att armbågen flyger men det ser ut som att höger armbåge flaxar ut i baksvingen. Det kan medföra att han träffar bollen lite dåligt.
 
I Stellans fall kommer han ju oftast ner till bollen lite utifrån. Jag tycker inte att det är hans allra största svinghandikapp, men visst, det är en liten detalj som han absolut kunde jobba på. Helheten utgörs trots allt av en massa små detaljer som alla hänger ihop och skapar själva svingen. Allt påverkar allt så att säga.
 
Därför har Stellan nu använt en gammal cykelslang för att tillverka ett träningshjälpmedel som ska hjälpa honom att hålla in höger armbåge. Han har krånglat på sig sin cykelslang över huvudet och ner i brösthöjd där den håller in armarna mot kroppen. Det ser ut som att han har en tvångströja på sig. Dessutom håller han i en golfklubba.
 
"Stellan," sa jag, "du är visserligen en fullfjädrad tokstolle men fanns det inga snyggare tvångströjor på psyket?"
 
"Skoja du bara," flämtade han. "Jag siktar på KM nästa år."
 
Han började bli röd i ansiktet och hade lite svårt att andas. Slangen var för kort.
 
"Jag vet det, men det är väl KM i golf. Inte självplågarmästerskapet. Slangen sitter för hårt. Du kan varken andas eller svinga ordentligt."
 
"Tror du?"
 
"Lita på mig, Stellan. Sånt ser mitt tränade öga direkt."
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rut Ester

Ett tränat öga är precis vad Stellan behöver. Och en 28 tums slang istället för 16 tum!

2012-12-18 @ 19:07:40
URL: http://rutester.blogg.se
Postat av: Golfidioten

Precis. Små justeringar i galenskapen. Nån som ser och säger. Lilla jag lär det bli som får ta det ansvaret.

2012-12-18 @ 20:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0