Nästa säsong

Stellan och jag hade ett samtal.

"Mitt absoluta favoritord i svenska språket är nästa säsong." sa jag.

"Det är två ord," svarade Stellan.

"I och för sig, men det borde finnas ett ord som täcker in det jag menar. Det är det ordet jag gillar."

"Du menar att ditt favoritord är ett ord som inte finns?"

"Ibland är du lite petig. Det finns kanske inte än. Men eftersom det finns ett behov av det så kommer någon snart att uppfinna ett. Det är så det funkar."

"Så om tillräckligt många personer går omkring och upplever att ett ord saknas i språket så kommer ett sånt ord att dyka upp?"

"Självklart," sa jag. "Det är som med mellanmjölken."

"Hur går man till väga rent praktiskt?" undrade Stellan. "Skickar man in ett förslag till Svenska Akademin?"

"Egentligen ville jag nog bara säga att det känns bra att tänka på nästa säsong. Jag menar ännu har ju inget hänt som har förstört den."

"Gör det nåt att du behöver använda två ord för att säga nästa säsong?" frågade Stellan.

"Nä. Jag kan orka med det. Tills vidare."






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0